Wednesday, February 4, 2015

KAJIAN PASARAN

Kebanyakan produk yang tidak berjaya adalah disebabkan tiada kajian pasaran dibuat mengenai produk yang ingin dijual. Ianya adalah sama dalam perniagaan online atau offline. Faktor yang membawa kejayaan adalah permintaan dan penawaran terhadap sesuatu produk. Pastikan anda membuat kajian terdahulu sebelum memulakan sesuatu perniagaan.

Jangan salahkan orang lain jika perniagaan gagal kerana anda tidak merancang dan membuat kajian terlebih dahulu sebelum memulakan perniagaan. Selagi ada permintaan anda akan berjaya. Ia seolah-olah anda menjual air mineral di bandar yang berada di padang pasir. Mereka mahukan air, jadi mereka akan beli air dari anda.

Untuk berniaga ianya mudah. Tapi untuk berjaya anda memerlukan perancangan terlebih dahulu. Mungkin ada yang mengatakan dia boleh jual aiskrim kepada orang eskimo. Tidak ada masalah untuk jual apa pun. Namun sebanyak mana yang mampu dijual jika tiada permintaan? Anda mungkin boleh menjualnya sekali tetapi orang takkan membelinya berkali-kali.

Objektif-objektif kajian ini ialah seperti berikut:
• Mengenalpasti potensi pasaran bagi produk yang ingin dipasarkan.
• Mengkaji dan menilai pasaran produk di pasaran negara ini.
• Mengkaji dan menilai sasaran pasaran semasa produk tempatan.
• Mengkaji dan menilai produk-produk yang dikeluarkan oleh pengusaha-pengusaha.
• Mencadangkan produk-produk yang berpotensi bagi pasaran tempatan.

Sertai kami TRIP BORONG TERUS DARI SUMBER.

SELAMAT MEMBORONG KE CHINA.

============================================
Dazra Ventures & Consultancy  (002302801-U)
Mobile: 017 847 8843
Facebook.com/JomBorongTerusDariSumber
Instagram: @dazraventures
Twitter: JomBorongTerus
www.dazra.my

No comments:

Post a Comment